Форуми

burgas1.org :: Форуми :: Бургас :: Всичко за Бургас
 
<< Назад | Напред >>

История и археология

Отиди на страница       >>  
Редактори: ji, Elkisa
Автор Отговор
ji
01 окт 2008: 20:43


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3701

Градът с топли извори
Част от отделение на топлите бани с вани за по-бедните


Фотограф: Лора Стаматис

Невиждано оживление цари в огромната сграда. В едно от помещенията войници шумно се обливат с топла вода, в друго патриции са се отпуснали в удобни вани с кал и луга, в трето девойки се разкрасяват с масаж и козметични тайни. Това не е сцена от филм, а ежедневие в топлите бургаски минерални бани, но преди... да речем, двайсет столетия. Когато славата им се е носила надалеч и тук са идвали да се къпят и лекуват болежките си императори и велики пълководци ведно с цялото си обкръжение.

Разкритията

Подобна картина рисуват най-новите разкрития на археолозите, които за първи път това лято започнаха проучване на античния град Аква калиде терма (в превод "топла вода"), разположен в района на бургаските минерални бани.

"Още по римско време баните са били демократично място, до което са имали достъп и бедни, и богати. В частта за по-бедните - войниците, е имало малки басейни и седалки. Имало е и къпални за по-заможните посетители с много екстри, но те тепърва предстои да бъдат открити", разказа директорката на Регионалния бургаски музей и ръководител на разкопките Цоня Дражева.

Това, което вече е известно, е, че в огромния комплекс с размери 86 м дължина и 54 м широчина е имало четири топли и студени басейна, отделни помещения за масаж и лечебни процедури, салон за гимнастика, песни и танци, място за угощения и дори библиотека.

При двете ми посещения тук в рамките на месец ме поразява мащабът на постройката, която изниква изпод земята. Видно е, че някогашните величия добре са съзнавали значимостта на подобно богатство.

За това свидетелстват и изворите, които разказват, че от древността бургаските бани са се ползвали с изключителната привилегия на неприкосновеност, която византийци, българи, хуни и авари не смеели да нарушат. Лечебните води на славния курорт неведнъж са го спасявали от разрушение, спечелвайки благосклонната протекция на завоевателите.

Славното минало

Първият знатен владетел, къпал се в лековития извор, е Филип II Македонски, който е летувал в курорта с лечебните води четири века преди новата ера. Оттогава датират най-ранните сведения за днешните бургаски минерални бани.Няколко века по-късно готският летописец Йорданес, живял по времето на император Юстиниан, описва "огнената горещина, която изригва от извора, най-първият и най-добрият измежду многобройните други извори в целия свят за лекуване на болни". Друг негов съвременник - Прокопий Кесарийски, е документирал как императорът заповядал да се издигне крепостна стена около баните, за да се осигури безопасността на гостите им. Според хрониста "тези хубави топли бани край Анхиало (днешно Поморие) е било наложително да се укрепят с високи и здрави стени". Това обаче не попречило през 270 г. по време на вторите готски войни, баните да бъдат опожарени. Следите от стихията на пламъците, прекъснала временно славната им история, и днес личат по стените на постройката. На това място археолозите са открили голяма амфора със скелет на котка и две монети. Жертвоприношението в чест на египетската богиня майка Бастет е било свързано с желанието на местните да измолят закрила за новата постройка на баните, ремонтирани след пожара, обяснява Цоня Дражева.

Според археоложката не е чудно, че тук е открит култ към египетско божество. В края на втори век на територията на Южното черноморско крайбрежие се заселва население от Александрия, което донася със себе си своите вярвания и обичаи.

Сградите на баните са възстановени и разширени в края на IV-V век, след което са преправяни многократно. Под името Аква калиде, а по-късно и Термополис минералните бани се развивали и процъфтявали през вековете.

В един от летописите се разказва, че в тях потърсила спасение и съпругата на византийския император Тиберий II. Императрицата се излекувала успешно в топлите минерални води на баните и в знак на благодарност подарила мантията си на местната църква.Към лечебните води на минералния извор не останали безразлични хуни и авари. Според историческите сведения аварският хаган, обсадил Анхиало в края на шести век, избрал именно сградите на баните, за да гуляе в тях с харема си. По молба на жените си хаганът престоял тук цели три месеца и в знак на добра воля пощадил баните от разрушение.

Други исторически данни разкриват как през VII век при решителна битка между византийците и българите, укрепили се в Онгъла, император Константин Погонат получил силен пристъп на подагра и се скрил да се лекува в анхиалските бани. Тъй като в Анхиало няма минерални извори и данни за подобно селище по това време, археолозите предполагат, че византийският император се е лекувал в бургаските минерални бани, които са само на 8 км от Анхиало.

След голямата си победа над византийците през 708 г. хан Тервел също е пребивавал в района на баните, смятат археолозите. Основания за това дават изворите, в които се споменава, че "при победата на българите византийците затънали в близките блата". При Поморийското езеро няма данни за голям басейн със заблатявания в този период. Вероятно именно районът край минералните бани е избрал хан Тервел, за да разположи своя военен стан и да създаде по-късно средновековния град, който археолозите отдавна търсят.

Опустошението

Славата на бургаските минерални бани продължила до 1206 г. Тогава латинският император Хенрих Фландърски ( по-малкият брат на Балдуин Фландърски) нахлул в българското царство и започнал да руши и опожарява наред. Манията му да покорява не подминала и курорта. Останало само написаното от неговия летописец: "Това беше много красив град, добре разположен, с множество топли извори за къпане - най-хубавите в целия свят. От него отнесохме огромна плячка."За пожара свидетелства и проучваната от археолозите голяма средновековна сграда, намираща се на 200 метра от баните, която е служила за хан през периода V-XIII век. Последно в нея са гуляли, преди да я запалят, войските на латинския император.

Едва 350 години по-късно по заповед на турския султан Сюлейман II селището отново е застроено, а край баните е издигната нова сграда. Преустроена напълно, тя се използва и днес заедно с новата балнеолечебница и е по-известна като банята на Сюлейман Великолепни.

Градът

В близост до хана археолозите са започнали проучването на средновековна църква от XI-XIV век. Изцяло е разкрито преддверието й, до момента са проучени осем християнски погребения. Под основите на църквата се намира антична сграда от III век пр.Хр., вероятно елинистичен храм.

Проучването на древния град със специализираните занаятчийски и земеделски зони, както и крепостната стена, която го е опасвала, предстои. Разкритията ще доведат до нови данни за това, което се случвало преди векове по нашите земи, не крият амбициите си археолозите.

Траките

Изкусни лечители, използващи умело качествата на водите и природните ресурси, траките са имали особено отношение към минералните извори. А един от най-древните и най-посещавани е бил този край днешния Бургас.Разкритият това лято от археолозите тракийски куполен некропол на територията на минералните бани хвърля нови доказателства върху тези факти. Древните могили се намират в общинския Парк на здравето, на 200 метра от тракийското светилище на трите нимфи в местността Манастир тепе. Археолозите наричат мястото града на тракийските мъртви полета. Некрополът е датиран от V-IV век пр.Хр. и се състои от пет могили. В най-голямата куполна зидана гробница се предполага, че е бил положен местен тракийски владетел, обяснява Цоня Дражева. Траките са използвали дерето като естествен наклон заради съществувалата наблизо река. Тя е била разделителното място между двата свята - тракийското светилище и седалище на владетеля в Манастир тепе и града на мъртвите, разказва Дражева. За съжаление всички могили са плячкосани от иманяри, които дори са започнали да отварят гробницата на владетеля. За това в момента сондажът е запълнен и се охранява от полиция. Предстои комисия от Националния институт за паметниците на културата (НИПК) да оцени обекта, за да може той да бъде опазен и цялостно проучен.

Ново начало?

Аква калиде, Термополис или бургаските минерални бани са били известни от античността. В днешни дни обаче малко се знае за "града с лековитите извори", а сериозни проучвания в района се правят за първи път. Една от идеите е, след като бъде изследвано, мястото да бъде обособено в туристически маршрут. Така картината на този славен град ще бъде завършена.

dnevnik.bg

[ Редактирано 29 ное 2008: 15:17 ]
Най-отгоре
ji
03 окт 2008: 22:54


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3701

ДЕУЛТУМ – ЕЗЕРНО ПРИСТАНИЩЕ НА РИМСКА ТРАКИЯ И НЕГОВАТА ИСТОРИЯ

Текст: Юлий Стоянов, 06 Април 2007 г.

Край с. Дебелт в Югоизточна България, на 25 км западно от Черно море и съвременния град Бургас, се намира Деултум – римска колония в Тракия и проспериращ градски център през късноантичната епоха и Средновековието.

Директната връзка с морето в продължение на почти две хилядолетия до началото на XIII в. превръща района около Дебелт в главен икономически център на областта.

Римската колония Деултум e установена през последните години от управлението на император Веспасиан

(69–79 г.сл.Хр.) за ветераните от VІІІ Августов легион. Благоприятният черноморски климат, известен с мека зима и топла и продължителна пролет, както и плодородните земи на запад от Мандренското езеро са вероятно сред причините за основаването на колонията.

Най-ранните археологически находки от района на Дебелт се отнасят към бронзовата епоха (ІІ хил.пр.Хр.), а атическата керамика и амфорите от о-в Тасос от края на V и ІV в.пр.Хр. показват активни контакти на древните обитатели на този микрорегион с Аполония Понтика (дн. Созопол), както и с търговци от черноморските и егейските полиси.

През втората половина на І в.сл.Хр., с основаването на колонията, се засилва романизацията на района. Доказателство за това са откритите римски вили на територията на археологическия резерват Деултум–Дебелт и в околността. Множеството архитектурни детайли разкриват влиянието на ателиетата, разположени в източната част на империята, при архитектурното оформление на обществените сгради от времето на императорите Траян (98–117), Адриан (117–138) и Антонин Пий (138–161). Заслужава да се отбележи покриването на вътрешните стени с мраморни плочи – също традиция с източен произход – в интериора на сградите в Деултум.

При археологическите разкопки е открита монументална сграда – вероятно храм на Асклепий, както и покрита с каменни плочи улица и колонада.

Голяма част от останките, които се отнасят към римската и късноантичната епоха, като входове с арки и украсени стени, са запазени до 2 м, а крепостната стена достига 6 м. Могат да се видят също подове на помещения с керамични плочи, както и улици с каменна настилка.

Преместването на столицата на империята през 30-те години на ІV в. от Рим в Константинопол, разположен само на 200 км южно от Деултум, оказва директно влияние върху развитието на града. Той се превръща в елемент от отбранителната система на центъра на империята срещу варварските нашествия и важен комуникационен пункт. Към това време се отнася и построяването на правоъгълно укрепление с площ от 5000 кв.м, обхващащо не само римското селище, но и горната част на хълма зад него. Източната градска порта, от която започва улица с каменни плочи, също датира от този период. Разкрита е голяма обществена баня с подово отопление, построена в края на ІІІ в. и преустройвана през следващите столетия. Впечатляващи са както размерите на сградата, така и степента, в която е запазена. В непосредствена близост до нея се е намирал и градският площад, който все още не е разкрит.

Варварските нашествия нe подминават Деултум. Първи готите в продължение на две столетия правят опустошителни походи в региона. Към втората половина на IV в. се отнасят писмени сведения и намерена готска керамика в укрепената площ. Съкровище от сребърни монети, скрито около средата на ІV в., вероятно също е свързано с нашествията на готите. През втората половина на VІ в. започват нашествия и славяните. Съществуват данни за контактите им с местното население, но засега остава неясно дали те се заселват до, или в рамките на укрепената градска част. Византия обаче успява да си върне контрола над укрепения център и го защитава с постоянен гарнизон.

При управлението на хан Крум (803–814) българите завземат и разрушат важната крепост Девелт, която се намира на пътя между столицата им Плиска и Константинопол. Към този период се отнася построеното от тях масивно гранично укрепление с дължина над 160 км. В района на Девелт е изграден митнически пункт, за което свидетелстват и множеството намерени оловни печати. В този пункт българите получавали и данъка, който им плащали византийските императори. Има сведения, че християнството също влиза през тази врата с първата делегация за покръстването на българите. В преустроена и възстановена късноантична базилика, близо до граничния пункт, българският владетел Борис I приема новата вяра и името Михаил. Сред оловни печати и пломби присъстват и такива с неговото име.

През ХІІІ и ХІV в. покачването на морското ниво е причината за затлачване на пристанището и замиране на градския живот.

Близостта на археологическия резерват до черноморското крайбрежие превръщат Дебелт в интересна и любопитна дестинация за всеки, който иска да се запознае с древната римска колония Деултум и да разгледа езерното пристанище на Римска Тракия.

Снимки: д-р Людмил Вагалински

cherga.bg


[ Редактирано 29 ное 2008: 15:18 ]
Най-отгоре
ji
20 окт 2008: 20:17


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3701

Откриха палата на тракийски вожд

Бургас. Разкошен палат на древен тракийски вожд откриха археолози край Синеморец. Той е живял в края на III и началото на II в. пр.н.е., владеел е вътрешността на Странджа и най-вероятно е контролирал износa на мед, смятат историците. Според Даниела Агре, която ръководи разкопките, резиденцията е принадлежала на владетеля Кортодзунтос. Останките на резиденцията са на повече от 2300 години. Тя е в местността Голата нива над устието на река Велека и близо до могилата, в която преди две години Агре откри уникалното златно съкровище. Домът на владетеля е от 200 кв. м. Дебелата крепостна стена е от камък, споен с кал. В имението е имало и отбранителна кула, чиито основи са били използвани като зърнохранилище, смятат археолозите. Името на владетеля разкрил надпис върху златна плочка, открита в гроб на знатна тракийка, вероятно негова съпруга. "Това безспорно е изключително ценен обект и ще бъде от най-интересните по цялото Черноморие", категорична е Даниела Агре. Колегата й Деян Дичев твърди, че името Кортодзунтос има малоазийски корен и го свързва с времето след смъртта на Александър Македонски, когато се разпределят териториите по тези места.

Елена Димитрова
standartnews.com


[ Редактирано 29 ное 2008: 15:19 ]
Най-отгоре
ji
28 окт 2008: 20:57


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3701

Село Дебелт се намира на 25 километра от Бургас в посока Средец, но по времето на Римската империя е било на по-интересно място - в границите на военната колония Флавия. Пътят е особено популярен през лятото, когато изходите към магистралата са задръстени, но в прохладната октомврийска сутрин е почти празен. Още от изхода на Бургас започват да се появяват големи табели "Дебелт Деултум", които ни повеждат покрай язовир Мандра (най-южното от трите Бургаски езера). Преди Дебелт има разклонение и в последния момент виждаме странен знак: "Деултум Дебелт" - средновековен митнически комплекс с църква на територията на "Промет стийл" АД Металургичен завод". Археологически резерват на територията на завод?

Завиваме вдясно по тесен асфалтов път и скоро стигаме пред входа на завода. Има бариера, а от близката сграда се появява пазач, който ни оглежда подозрително. Обясняваме, че искаме да видим "митницата", но той е непреклонен: "В почивни дни достъпът до завода за външни лица е забранен!" В крайна сметка успяваме да го убедим, че сме дошли отдалеч специално за да видим тази забележителност, пазачът се обажда на някого и бариерата се вдига. Предаваме личните си карти и влизаме. Между заводските сгради, на малка полянка - единственото зелено петно сред сивите халета, виждаме и руините на базиликата. Информацията за мястото, изписана на близката табела, е покъртителна: "След като хан Крум превзема Дебелт и Месемврия през 812 г., границата между България и Византия минава точно оттук. От това място България получава ежегодния си данък от Византия, а през втората половина на ІХ век е изградена и църквата. Предполага се, че в тази църква цар Борис приема християнската вяра и името Михаил." Какви ли още изненади и важни археологически артефакти се крият под завода?

От средновековната митница продължаваме към Русокастро???? - най-голямата археологическа забележителност в този край. Връщаме се обратно до разклона на село Константиново и завиваме наляво към селото. Пътят към останките от крепостта Русокастрон???? минава през селото, извива покрай реката и стига до висок хълм - единствен сред равното поле. Има паметник и малко дървено мостче, оставяме колата там и продължаваме пеша нагоре по хълма. Цветът на скалите е наситено червен, откъдето идва и името на крепостта (русокастрон, червената крепост). Тук Втората българска държава е извоювала последната си военна победа - цар Александър разгромил византийския император Андроний. По целия хълм има разкопки, които са означени с табелки - тракийски светилища, феодалния замък към крепостта, останки от крепостни стени, цитадели и какво ли още не. В единия край има новопостроен параклис, който сега е затворен. Разкопките са впечатляващи, но най-уникална е панорамата - от върха на хълма се вижда цялата долина на километри наоколо.

capital.bg

[ Редактирано 29 ное 2008: 15:20 ]
Най-отгоре
noemis
29 ное 2008: 15:21
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3430

Откриха лодка от праисторическата епоха

burgasnews.com
29.11.2008




Лодка еднодръвка, вероятно от праисторическата епоха, е намерена на дъното на Черно море. Това е съобщи. за Агенция "Фокус" директорът на Националния исторически музей проф. Божидар Димитров. Снощи на 15 мили в морето, източно от Маслен нос - между Созопол и Приморско, риболовен кораб номер 27 от град Созопол е изкарал с рала си при риболов огромна лодка еднодръвка, която вероятно е от Праисторическата епоха. "Подобни лодки еднодръвки, както и всякакви морски съдове, които са по-стари от 3 години, няма никъде по света, тъй като дървото изгнива, но в нашето море под определена дълбочина има разтворен сероводород, който запазва всички материали от органичен произход, каквото е дървото, от което е направена лодката, много добре", обясни Димитров. "Лодката вероятно ще предизвиква огромен интерес сред учените от цял свят, тъй като такива неща не могат да се намерят в нито едно море, в нито един океан", коментира проф. Димитров. В момента на созополското пристанище се правят опити лодката да бъде освободена от мрежите, свалена и транспортирана в музея на град Созопол. В операцията участват кметът на града Панайот Рейзи, собственикът на риболовната компания, чиято собственост е корабът – Петър Василев, археологът на созополският музей Димитър Недков. Полицията още от снощи пази лодката и кораба.

снимка: BurgasNews

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
blago84
29 ное 2008: 22:39
Регистриран потребител #32
Регистриран: 19 окт 2008: 10:12

Местоположение: Chicago, IL, USA
съобщения: 179
Позволявам си леко да се съмнявам в древността на лодката... До колкото си спомням, еднодръвката на Ной се оказа от 14-ти век... Не виждам причина от тази да очакваме нещо по-различно, но знае ли човек.
Най-отгоре
noemis
30 ное 2008: 01:39
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3430


Ето я лодката:



Фотограф: Лора Стаматис
dnevnik.bg


Мен ме впечатли това:
Рибарите от риболовен кораб номер 27 се натъкнали на дървената лодка снощи, докато ловели риба с кораба си в Созополския залив, на около 15 мили източно от Маслен нос. Качили находката на кораба, напълнили я с морска вода и я покрили, като по този начин успели да я спасят от разпадане. За да я транспортират до брега дори изхвърлили част от улова си обратно в морето. Рано тази сутрин лодката бе пренесена в Археологическия музей в Созопол.


Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
05 дек 2008: 12:09
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3430

ПОСТАВИХА РЕСТАВРИРАНИЯ КИЛОМЕТРИЧЕН ЗНАК, БЕЛЕЖЕЛ НАЧАЛОТО НА БУРГАС

четвъртък, 4 декември 2008
bszone.info






След реставрация километричен камък, бележел началото на Бургас, се завърна на мястото си в близост до бургаския интернат „Александър Георгиев Коджакафалията”. Той е поставен през 1891 година и на 1 километър от него е започвал Бургас. Според историците това е районът на площад „Баба Ганка”, до концертна дирекция. През тези години Бургас е наброявал 7 000 жители със своите турска, гръцка, българска и арменска махали. Подробности чуйте в интервютата…

ВИДЕО

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
05 дек 2008: 12:12
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3430

БУРГАС ПО-СТАР С 2000 ГОДИНИ? ДОКАЗАТЕЛСТВАТА ЩЕ БЪДАТ ПРЕДСТАВЕНИ ДО ДНИ

четвъртък, 4 декември 2008
bszone.info


Надпис от преди 2000 години, намерен в наскоро откритата крепостна стена на Бургас указва началото на селищната култура и пристанището на града. Артефактът ще бъде представен на нарочна пресконференция, в началото на следващата седмица, от директора на Бургаския регионален музей Цоня Дражева. От откритието става ясно, че древно селище на територията на Бургас датира от ІІ в. пр. Хр. До сега се смяташе, че Бургас е възникнал като римско пристанище във ІІ в. сл. Хр. Дражева не пожела да разкрие други подробности около голямото откритие.

ВИДЕО

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
05 дек 2008: 12:19
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3430

Отпуснаха 100 000 лева за разкопки на остров "Св. Кирик"

Източник: в. "Морски труд"
05.12.2008


Парите са от държавния бюджет, а решението е публикувано вчера в държавен вестник. Проучванията ще се извършат от специалисти от Националния исторически музей. През 2005 година военните се оттеглят от острова и оттогава има много идеи в какво да се превърне островът. До тогава обаче "Св.Кирик и Юлита" ще бъдат под властта на археолозите. Съществуват исторически сведения, че през 4 век пр.Христа на острова се е извисявала огромна бронзова статуя на бог Аполон и се предполага, че там се е намирало най- голямото Аполоново светилище.

Повече за острова


Острови Иван, Петър и Кирик, по изгрев. Поглед от Бакърлъка.

Остров "Свети Кирил", известен и като о. "Св. Кирик" и о. "Св. Кирик и Юлита" е разположен на 250 м северозападно от Созопол. Голям е около 80 декара. „Св. Кирил“ е и единственият остров по българското Черноморие, който е свързан с континента посредством вълнолом. Съоръжението е изградено през 1927 г. и същевремененно оформя Созополския залив като подкова, в която водата е спокойна дори и при най-лошо време. Дълго време на острова има военно-морска база на Българската армия. През 2007 г. правителството прехвърля стопанисването на острова на МРРБ с намерението той да се превърне в туристическа атракция, което обаче застрашава архитектурно-археологическата, както и биологичната му уникалност.

През 1925 г. на острова започва строителството на рибарско училище за подготовка на професионални кадри и осъвременяване на риболова в Черно море. Същинската идея обаче е малко по-друга. По силата на Ньойския договор България няма право на военоморско училище и за това кадрите от Варна се местят в Созопол, за да бъдат обучавани за “рибари”. Това е и причината доскоро островът да бъде забранена военна територия. На нея са изградени 38 масивни сгради с обща застроена площ над 10 хил. кв. м, три подземни склада и хидротехнически съоръжения, използвани от Министерството на отбраната като военно пристанище.
През 1965 г. островът е обявен за паметник на културата и е включен в границите на резерват Созопол.

Уикипедия

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
Отиди на страница       >>