Форуми

burgas1.org :: Форуми :: Бургас :: Бургаски инвестиции и проекти
 
<< Назад | Напред >>

Петролопровод Бургас-Александруполис

Отиди на страница   <<        >>  
Редактори: ji, WarKiller, Elkisa, simonkurt
Автор Отговор
noemis
22 окт 2009: 23:10
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431
blago84 написа ...

Ако петролопроводът „Бургас- Александруполис” е икономически обоснован и отговаря на всички изисквания, той ще бъде построен, са декларирали днес двете страни. България очаква от проектната компания представяне на вариант с прокопаване на канал и разширяване на пристанището като алтернатива на плаващите буйове за разтоварване на нефта, съобщи "Фокус", като се позова на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. На тази база съвместно с местните власти и обществеността на засегнатите общини ще бъде взето решение за технологичния вариант за осъществяване на проекта. Необходими са ясни гаранции за екологичната безопасност на нефтопровода, подчерта министър Трайчо Трайков.
=====

Тук пък аз казвам "А дано! Този проект е нужен на Бургас. И е от ключово значение не само за Бургас и България а и за Европа като цяло.

Естествено и аз не искам петролни разливи... но считам, че ако се направи нужното, за висока експлоатационна сигурност на съоръжението - то проблемите ще са нулеви, а ползите - големи. Така че още един път
А дано!


Този вариант е най-добрият от екологична гледна точка. В нефтеното пристанище от години работят така и няма проблеми.

НО, рашките не го искат този вариант, защото тогава ще трябва да плащат пристанищни такси - не помня колко беше на тон, но сумата изобщо не е малка. Затова натискат за буйове - екологията за тях никога не е била от значение.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
blago84
22 окт 2009: 23:53
Регистриран потребител #32
Регистриран: 19 окт 2008: 10:12

Местоположение: Chicago, IL, USA
съобщения: 179
Каквато и технология да изберат - това не е Русия, а територията (и териториалните води) на страна член на ЕС, така че, от еконормите и мерките за сигурност няма къде да избягат.
Най-отгоре
noemis
03 дек 2009: 20:48
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Руската преса: Русия може да отмени или замрази "Бургас-Александруполис"

Източник: Агенция "Фокус"

В сряда руският министър на енергетиката Сергей Шматко направи две важни изказвания за векторите на „тръбопроводната политика" на Русия. По думите му реализацията на петролопровода „Бургас-Александруполис" може да бъде поставена под въпрос, а 100% от петрола, добиван в Източен Сибир да отиде за износ. Анализаторите са уверени, че ако отказът от прокарването на тръбопровод през територията на България изглежда спорно решение, то намерението за експорт на източносибирския петрол в сегашните икономически условия изглежда напълно оправдано.

Застрашеният петролопровод

Реализацията на „Бургас-Александруполис" може да бъде поставена под въпрос, заяви министър Шматко, цитиран от агенция Интерфакс. „Смятам, че ще имаме проблеми, тъй като българската страна настоява за повишаване екологичната ефективност на проекта," каза той от трибуната на Държавната дума (долната камара на руския парламент). Освен това руският министър на енергетиката добави, че България не я устройва този икономически модел, който е налице в момента - а именно получаване на дивиденти от транспорта на суровина през тръбопровода.

Българският бунт

Идеята за „Бургас-Александруполис" бе руските петролни доставки да заобиколят натоварените черноморски проливи. В началото на десетилетието Русия и Турция не можаха да постигнат разбирателство по този въпрос. Строежът на петролопровода бе оценено на 1 млрд. евро.

Но през лятото на 2009 г. между България и Русия възникнаха неочаквани проблеми в сферата на енергийното сътрудничество. Министърът на финансите на една от най-бедните страни в ЕС Симеон Дянков заяви през юли, че страната му няма финансови ресурси за реализацията на съвместните енергийни проекти с Русия - строежа на АЕЦ „Белене" и петролопровода „Бургас-Александруполис". Освен това тогава българите изказаха съмнение и за своето участие в газопровода „Южен поток". Така сегашните изявления на Шматко станаха логично следствие от „съмненията" на Дянкова.

Тръбопроводи-конкуренти

Охлаждането в отношенията с България съвпадна с настоящия пробив във връзките на Русия с Турция. През август премиерите на двете страни - Владимир Путин и Реджеп Тайип Ердоган - подписаха пакет от документи за сътрудничество в енергетиката. Турция разреши прокарването на „Южен поток" в свои води, а в замяна получи съгласието на Русия да участва в строителството на петролопровода „Самсун-Джейхан".

Тук трябва да кажем, че „Бургас-Александруполис" и „Самсун-Джейхан" се конкурират, защото и двата тръбопровода имат за цел да решат проблема с преноса на петрол през Босфора и Дарданелите. Според главния анализатор на „Велес-Капитал" Дмитрий Лютягин, за Русия по-изгоден е „турският" вариант, тъй като в Джейхан ще бъде престроен принадлежащ на Русия нефтопреработвателен комбинат, а самото споразумение ще позволи реализацията на съвместни руско-турски газови проекти.

Шантажът няма да мине

Сегашната атака на България по отношения на Русия представлява желание, чрез спекулиране с възможни усложнения с „Южен поток", не само да бъде принудена нашата страна да се откаже от Турция и да се върне към проекта „Бургас-Александруполис", но и да се извлекат по-добри условия на сътрудничество.

Освен това, по думите на водещия експерт на Центъра за политическа конюнктура Дмитрий Абзалов, поведението на България може да се обясни с вътрешнополитическата ситуация. Там на власт е дясна коалиция, затова периодически на премиера на страната му се налага да използва антируска риторика.

Впрочем едва ли България ще постигне успех в шантажирането на Русия. „Няма остра необходимост от проекта за тръбопровод през България и Гърция - сега ситуацията с натоварването на проливите не е критична," отбелязва Валерий Несторов. А Според Дмитрий Абзалов, България едва ли сама ще противопостави на строежа на „Южен поток" и изправяйки се сама срещу Европа, след като останалите страни вече дадоха съгласието си за проекта.
„Така че по-скоро проектът ‘Бургас-Александруполис' ще бъде отменен или замразен," резюмира Валерий Нестеров.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
08 дек 2009: 17:37
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Екооценка спира "Бургас-Александруполис" за 18 месеца

dnevnik.bg

...........
За "Бургас - Александруполис" прeмиерът коментира, че ако министерството на екологията не издаде оценка за въздействие върху околната среда, че проектът е законен и отговаря на стандартите на държавата, той "на практика е неизгоден за България". Очаква се становището на министерството да е готово до 18 месеца. При предишните преговори "е имало различни становища, много по-изгодни за България, които след това са били променени", заяви Борисов. Той обясни, че няма клаузи за разваляне на договора за петролопровода, "защото той е подписан между България, Гърция и Русия през фирмите, които те са изпратили". В България има закони и за да стартира подобен проект трябва му бъде направена оценка за въздействие върху околната среда, отбеляза премиерът.Той добави, че договорът за петролопровода не е публикуван на сайта на Министерския съвет, тъй като от МВнР му обяснили, че това може да стане само със съгласието на Русия и Гърция...
=======================

Не могат да прекратят изграждането на петролопровода без да се плащат големи неустойки и затова протакат по всекакъв възможен начин. Сега 18 месеца екооценка, после незнайно колко години съгласуване с Евросъюза и т.н. докато стане нерентабилен и/или на руснаците им писне и сами вземат че да се откажат.

Да живее бюрокрацията! !lol

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
11 юни 2010: 15:47
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

България замразява "Белене" и се отказва от "Бургас - Александруполис"

dnevnik.bg

България се отказва от участие в проекта за петролопровод между Бургас и Александруполис, съобщи премиерът Бойко Борисов след среща с посланиците от ЕС.

Сред аргументите за отказа да участва в петролопровода премиерът изтъкна неодобрението на населението от Бургаския регион. Трасето преминава през защитени местности от "Натура", няма гаранции за скорошно изплащане, отбеляза Борисов и допълни: "Видяхме какво се случи с Мексиканския залив".

Бургас - Александруполис: Предисторията

Проектът за петролопровод, който трябва да свърже българското пристанище Бургас с гръцкия Александруполис, за да се избегне транспортирането на руската суровина през Босфора и Дарданелите, е на дневен ред още от 1994 г. До реално подписване на споразумение между Русия, България и Гърция обаче се стигна едва през 2007 г. след множество спорове за дяловото участие, за количеството петрол и за таксите. Идеята беше строителството да започне в началото на 2008 г. и да приключи три години по-късно. България и Гърция щяха да участват с 24.5%, а Русия - с 51%. Междувременно жителите на Поморие на референдум се обявиха против, референдуми имаше и в Бургас и Созопол, но не преминаха 50-процентната бариера за активност. Кметовете на трите общини обаче поискаха независима екологична експертиза, която още не е готова. Преди ден руската страна предупреди, че може да спре строежа поради нерешителността на българското правителство.




Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
19 юни 2010: 14:48
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Екооценката за "Бургас-Александруполис" ще е готова през февруари 2011-а

dnevnik.bg

За да е готова екологичната оценка по проекта "Бургас-Александруполис" е необходимо инвеститорът да внесе доклад с такава оценка, а такъв към момента няма. Това заяви министърът на околната среда и водите Нона Караджова пред dariknews.bg.

Тя поясни, че очаква до края на месец септември тази оценка все пак да бъде внесена, след което ще се премине и към следващата стъпка - оценка на качеството на доклада.

"По-важното обаче е, че Министерството на околната среда и водите (МОСВ) разглежда качеството на доклада", поясни Караджова. По думите й, ако той не съдържа достатъчно качествена информация, ще бъде върнат за доработване.

"Ако качеството е добро, ще започнат обществени обсъждания. След това има време за произнасяне на компетентния орган, на Висшия експертен съвет. В него има широко представителство на институции, на неправителствени организации, на граждани", обясни министърът.

"В най-добрия случай това решение ще бъде взето към февруари догодина", обобщи темата екоминистърът.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
ji
22 юни 2010: 15:53


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3859
Професор Дюлгерова: България е готова за Бургас - Александруполис

Поведението на българския премиер по българо-руските проекти и участието на България в тях има две основни направления - едното е свързано със сложната игра на надделяване на руско-европейското лоби и второто - с увеличаването на финансовите дивиденти на участниците в трите проекта. Това каза проф. Нина Дюлгерова, историк-международник, специалист по Балкани, Кавказ и Русия.

Освен политиката и дипломацията, в енергийните проекти има и финансови параметри, които се гонят в посока реализация, защото ако политиката и дипломацията вървят ръка за ръка, те всъщност са обвързани и с финансови потоци, обясни тя.

"И ако до преди месец говорех, че проблемът с енергетиката е свързан с преразпределение на финансовите потоци на българския пазар, сега мога да премина към следващия етап на интерпретация, а именно, че изявленията за българското участие в руско-европейските енергийни проекти е свързано с увеличение на финансовите потоци. Ако проследим по-внимателно каква е причината за отказите на Бойко Борисов от "Бургас - Александруполис" и АЕЦ "Белене", се вижда, че първият е свързан с екологична оценка, а вторият с липса на инвеститор. Но едното и другото реално съществуват - на "Бургас - Александруполис" ще се прави четвърта или пета екологична оценка, а АЕЦ "Белене" има много твърд инвеститор - Русия. Интересно е, че в Европа водещите държави активно се договарят с Кремъл и за тях това е позитив, докато в България този инвеститор се игнорира и процесите се анализират през призмата на съмнителната пропагандна риторика. В контекста на подписаното руско-турско споразумение за изграждане на АЕЦ в Турция, в един момент се получава така, че не България, а Европейският съюз ще загуби сериозни дивиденти от отлагането на АЕЦ "Белене", каза тя.

Дюлгерова отхвърли предложението на президента Георги Първанов да бъде направен референдум за АЕЦ "Белене", тъй като това би било напълно излишна финансова тежест за държавата.

"Ние нямаме пари и ако не ме лъже паметта един референдум ще струва някъде около 18 - 20 млн. лв. - има ли ги България, за да ги даде? И второ, аз не виждам защо трябва да се прави референдум за европейски проект, който е минал през доста етапи на технологическите договаряния", каза тя.

Според нея трябва да се престане с политическото голословие, а да се тръгне от това, което вече съществува като даденост за неговата реализация.

"Реално България в момента и по трите проекта е готова. Единственият минус за "Бургас - Александруполис" е, че общината и тези, които се занимават с енергийната ефективност за реализацията на проекта, трябва да вземат и да обяснят на българското население в Бургас и общината за това какво се очаква и какви могат да бъдат минусите и какви са плюсовете. "Бургас - Александруполис" е нужен и това трябва да се обясни на народа, който в една или друга степен ще бъде обвързан с нефтопровода и ще живее с и от него.

Националната сигурност на всяка държава, която има транзитиращи трасета, е гарантирана, увеличава се нейният политически просперитет. Населението повишава пък своя социален статус, защото ще има т. нар. икономическа обвързаност и намаляване на безработицата. Ние се борим именно за тези неща. Тези три проекта ни ги поднасят на тепсия, а България в момента е единствената държава, която доброволно се отказва от нещо, за което се борят много държави. Ето, говори се вече, че ако България се откаже от "Южен поток", Румъния и Македония ще са в схемата да ни заместят. Ние какво ще правим? При всяко положение тази риторика трябва да спре и да продължим напред. Колкото по-скоро приключат тези приливи и отливи, толкова по-добре за България и народа й", коментира тя.

burgas24.bg
Най-отгоре
noemis
22 юни 2010: 22:27
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Гърция готви "дипломатическа инициатива" за Бургас - Александруполис

dnevnik.bg

Дипломатическа инициатива, и то "в близките седмици", за съживяването на петролопровода Бургас - Александруполис ще подеме Атина, заяви гръцкият заместник-министър на околната среда и енергетиката Янис Манятис пред местния парламент късно в понеделник.

Запитан от представители на основната опозиционната партия в парламента - "Нова демокрация", Манятис отговори, че инициативата ще бъде предприета "след подготовка и по начин, каквито сметнем за благоприятни за гръцките интереси".

Манятис увери още, че Атина не е променила виждането си по въпроса въпреки противоречивите сигнали от страна на България.

По време на парламентарното изслушване опозицията обвини лявото правителство на ПАСОК в двуличие по отношение на петролопровода и в бездействие спрямо българската позиция.

В изказването си от трибуната на парламента Димитрис Аврамопулос от "Нова демокрация" поиска от Атина да упражни дипломатически натиск върху София, за да не бъде осуетен проектът.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
02 юли 2010: 12:32
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Дянков: Руснаците предложиха "Бургас-Александруполис" да се финансира с корпоративен заем

dnevnik.bg

Руснаците са поискали да бъде променена схемата на финансиране на проекта Бургас - Александруполис, съобщи по време на парламентарен контрол финансовият министър Симеон Дянков. Той отговори на питане на депутатът от БСП и бивш строителен министър Асен Гагаузов, какво е бъдещето на петролопровода. "Прогнозната стойност на проекта е около 2 млрд. евро, но засега липсва конкретен анализ за неговото финансиране, избраната форма между партньорите беше схема на проектно финансиране", каза Дянков.

По думите му това е една от причините да бъде спрян временно проекта, а втората е очакването на неговата оценка върху въздействието на околната среда (ОВОС). "До края на октомври, възложителите на проекта ще внесат всички необходими документи за оценката в Министерството на околната среда и водите, а до края на февруари - тя ще бъде готова", каза финансовият министър.

Дянков уточни, че тъй като руският партньор по проекта е поискал да бъде сменена схемата на финансиране, може да се окаже, че Москва първа е нарушила договореностите по проекта. "В този случай Българя дори да се откаже от "Бургас-Александруполис" няма да плаща неустойки", обясни Дянков.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
05 окт 2010: 10:45
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Противоречиви новини днес:
Предадоха екологичната оценка на проекта "Бургас - Александруполис"

Източник: news.bg

Компанията "Трансболкан пайплан" на 30 септември и 1 октомври внесе за експертиза в министерството на околната среда, енергетиката и климатичните промени на Гърция и България оценката за въздействието на петролопровода "Бургас-Александруполис" върху околната среда, съобщава РИА Новости.
Документът, който дава оценка за влиянието върху екологията и социалната среда, отговаря на международните стандарти и на изискванията на националното законодателство на България и Гърция.

Оценката е подготвена от консултантите по проекта - "ILF Consulting Engineers" и "Environmental Resources Management (ERM)".

Акционерите в "Трансболкан пайплайн" през октомври планират да обсъдят финансовия модел на проекта. Заседанието на акционерите ще се проведе в Амстердам.

Русия, Бълагрия и Гърция още през 2007 година са подписали междуправителствен договор за строителството на почти 300-километровия нефтопровод, припомня РИА Новости.

За реализацията на проекта на 6 февруари 2008 година е създадени компанията Trans-Balkan Pipeline B.V. В нея на Русия принадлежат 51%, България и Гърция имат равен дял.

Руска агенция обяви екооценката на "Бургас - Александруполис" за готова

dnevnik.bg

Руската агенция РИА Новости обяви, че международната екооценка на проекта за петролопровода "Бургас - Александруполис" е готова и в края на миналата седмица била внесена в екоминистерствата на България и на Гърция.

Зам.-министърът на околната среда Евдокия Манева отрече пред "Дневник" тази информация. Екооценката се очаква от българската страна през февруари.

Руската медия свързва внасянето на оценката за въздействието на петролопровода върху околната среда с предстоящото в средата на месеца общо събрание на акционерите на проектната компания Trans-Balkan Pipeline. В Амстердам акционерите ще обсъдят финансовия модел на проекта.

Според РИА Новости оценката е изготвена от консултантите ILF Consulting Engineers и Environmental Resources Management (ERM). Тя съответства както на международните стандарти, така и на законодателствата на България и Гърция, в нея се прилагат най-модерни методи и инструменти за оценка, отчитат се общественото мнение и препоръките на властите и неправителствения сектор, се казва в съобщение на Trans-Balkan Pipeline, цитирано от РИА Новости.

Русия, България и Гърция подписаха споразумението за петролопровода през 2007 г. В проектната компания Русия държи 50%, а България и Гърция си поделят по 24.5%. След протести на жителите на Бургаския регион премиерът Бойко Борисов обвърза участието на България в проекта с резултата от международната екооценка.


[ Редактирано 05 окт 2010: 11:04 ]

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
Отиди на страница   <<        >>