Форуми

burgas1.org :: Форуми :: Бургас :: Всичко за Бургас
 
<< Назад | Напред >>

Пристанище Бургас

Отиди на страница   <<        >>  
Редактори: ji, Elkisa
Автор Отговор
noemis
26 яну 2011: 18:06
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Японска фирма с интерес да ползва Пристанище Бургас

Източник: News.Burgas24.bg

Пристанище Бургас може да бъде отправна точка за транспортиране на продукция на японската "Сумитомо кемикъл" към Централна и Западна Европа. Разговори за това водиха в Токио министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков и старшия изпълнителен директор на "Сумитомо кемикъл" Йошимаса Такао. Министър Трайков и заместник министър Евгени Ангелов бяха на посещение в Япония в състава на българска правителствена делегация, водена от премиера Бойко Борисов.

Министър Трайков представи пред висшия мениджмънт на "Сумитомо кемикъл" възможностите на бургаското пристанище да поеме допълнителни товари и параметрите на работа на порта.

Разговорът за логистичното осигуряване на японска продукция през пристанище Бургас за Централна и Западна Европа се провеждат в момент, когато "Сумитомо кемикъл" обмисля най-подходящите възможности за превоз на своите изделия към Европа. От друга страна, позиционирането на България като входна врата за стоките от Азия към ЕС е една от целите в новата икономическа стратегия на страната.

"България може да бъде врата към Европа за страните от Централна и Източна Азия", подчерта и министърът на икономиката, търговията и индустрията на Япония Банри Кайеда по време на разговора си с министър Трайков Двамата обсъдиха възможностите за разширяване на японските инвестиции в България. Към министерството на икономиката, търговията и индустрията в Токио работи специален фонд, чиято цел е да улеснява инвестициите на японския бизнес в областта на ВЕИ в чужбина. От фонда са готови да подпомогнат "Тошиба" за осъществяването на техния проект край Ямбол. Компанията вече заяви, че започва изграждането на 10-мегаватов соларен парк на стойност 37.6 млн. евро край Ямбол. Очаква се съоръжението да влезе в експлоатация още през тази година.
По време на посещението в Токио заместник министър Ангелов разговаря и с Хидео Найто, директор на департамента за Европа, Близкия изток и Африка на Японската банка за международно сътрудничество. Банката е популярна с трайния си интерес към нашата страна - от години тя финансира проекти на японски компании в България - разширяването на софийското метро, изграждането на контейнерните терминали на пристанищата във Варна и Бургас, рехабилитацията на блокове 1-4 в ТЕЦ Марица изток 2 и други.

Преструктурирането на енергийния сектор бе един от акцентите в разговора на заместник министър Ангелов с Хидео Найто.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
WarKiller
22 фев 2011: 11:56
Регистриран потребител #16
Регистриран: 05 окт 2008: 14:38

съобщения: 827
Пристанище "Дълг"
Желаещите терминала за въглища и метали в Бургас ще трябва да покрият заем за 56 млн. лв.

Медиите отразиха напоително визитата на Бойко Борисов в Япония през януари. След поредицата описателни репортажи за каратето, сакето и сушито в крайна сметка не се разбра дали на министър-председателя е останало време да разговаря с японската страна по един доста важен въпрос. А именно японските заеми за българските черноморски пристанища, които страната трябва да изплаща.

През 1998 г. държавата сключва договор за заем с Японската банка за международно сътрудничество в размер 14.3 млрд. японски йени (или 247.2 млн. лева по сегашния курс на йената) за изграждането на нов терминал за насипни товари (въглища, метали и т.н.) на пристанището в Бургас. Старият терминал съществува от 1974 г., намира се в близост до жилищните сгради на града и е технологично остарял. Строителството обаче се проточва с години и в момента, в който терминалът започва работа през 2010 г. нещата стоят по друг начин. Металургичният комбинат "Кремиковци", който осигуряваше повече от половината товари в Бургас, вече е фалирал. Така терминалът остава почти празен, дружеството започва да трупа загуби и за него става все по-трудно да покрива вноските си към японската финансова институция.

За да реши този проблем, в близките дни транспортното министерство ще обяви търг за отдаването на двата терминала за насипни товари (стария и новия) на концесия. Това става близо година след като новото ръководство на министерството разкри стратегията си за пристанищните терминали и по-малките летища, която не се различава особено от концесионните намерения на предходните кабинети. В крайна сметка основното условие към кандидатите за Бургас ще бъде да осигурят покриването на вноските по заема към японската банка. Остава въпросът дали ще има интерес към терминал за подобен тип товари, при положение че те липсват и при положение, че бъдещето на шипинга е в превозите в контейнери, коментираха консултанти.

Бургаски заеми
От транспортното министерство обаче твърдят, че има интерес към терминала в Бургас. "Той е както от чужди основни големи пристанищни оператори, така и от български инвеститори", заяви зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. Конкретни имена на този етап обаче не се споменават. Процедурата за набирането на оферти трябва да стартира до дни. Министерството предвижда да отдаде терминала за максималния по закон срок 35 години.

С най-голяма тежест при избора на победителя (55%) е компанията да поеме ангажимента за погасяването на вноските на пристанището по японския заем. На второ място по тежест в офертата с 30% се нарежда т.нар. инвестиционно предложение - как ще се развива терминалът. С по 10% тежест се нарежда концесионното плащане и с 5% бизнес предложението.

Основната част по заема (191 млн. лв.) се покрива от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". Предприятието към министерство на транспорта отговаря за състоянието на кейовете по Черно море и по Дунава. Дружеството се финансира основно от различните държавни такси (кейови, пристанищни, тонажни, светлинни), които плащат корабите при акостиране. Самите портове отговарят за докерската техника, която служи за обработката и съхраняването на стоките. Затова и останалата част от заема се изплаща от държавното дружество "Пристанище Бургас". До 2019 г. то трябва да изплати 3.237 млрд. йени, или 55.9 млн. лева. С концесионирането на терминала това ще остане задача на бъдещия частен оператор.

Има ли живот на терминала
През изминалата 2010 г. на терминалите за насипни товари в пристанище Бургас са обработени 1.3 млн. тона. Годишният капацитет на съоръженията обаче е 9 млн. тона. Терминалът, замислен още през далечната 1998 г., показва нагледно как, ако появата на необходимата инфраструктура закъснее твърде много, накрая тя може да се окаже просто безсмислена.

Затова и замисълът на министерството е концесионерът да го модернизира и разшири. Изискването е през първите 7 години да бъде направена инвестиция в размер не по-малък от 12.4 млн. евро. Инвестиционното предложение трябва да включва график на реализирането му, план за финансиране и оценка за ефекта върху потребителите. "За да спечели, инвеститорът трябва да ни убеди, че ще докара допълнителни товари", заяви Камен Кичев. За целта министерството предвижда да даде свобода на инвеститора по отношение на бъдещата им употреба. Там частната компания, ако желае, ще може да изгради съоръжения за обработка на контейнери, на течни товари, на зърно, обясни Кичев. От самото пристанище обясниха, че терминалите могат да се пригодят за всякакъв вид товари.

Затънали в йени
Дали тези условия ще привлекат инвеститорите, или министерството е надценило частния интерес ще се разбере в близките няколко месеца. Докато ведомството все пак е открило начин да гарантира вноските по стария японски заем, не бива да се забравя, че текат сроковете по още един такъв. Кредиторът отново е Японската банка за международно сътрудничество. Този път договорът е подписан през 2008 г. и е за заем от 37 млрд. японски йени, или 640 млн. лв. по сегашния курс. Към момента тече седемгодишен гратисен период, като връщането на парите трябва да започне през 2015 г. Първоначалните планове са да бъдат изградени два контейнерни терминала - по един във Варна и в Бургас.

След злополучната съдба на първия японски заем обаче през пролетта на миналата година транспортното министерство обяви, че ще се правят анализи, които да покажат дали искаме парите и ако да, дали да не се намали размерът им. Месеци по-късно все още няма яснота по този въпрос. А това заплашва след години на планиране, анализи и обмисляне да си отгледаме нов ненужен терминал, който да обслужва някой отмрял вече бизнес.

---
Капитал

Изработка на сайт Бургас
Най-отгоре
noemis
22 фев 2011: 14:40
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

УСПЕШНА ГОДИНА ЗА КРЗ ПОРТ БУРГАС

През 2010 г. в пристанище КРЗ ПОРТ БУРГАС са обработени 420 х.тона товари на кораби, което е с 13% повече, спрямо предходната година.

С преобладаващ дял 35 % от общия товарооборот са насипните товари от хранителен произход. Обработените зърнени товари в пристанището са увеличени със 194 %, спрямо предходната година. Значителен ръст спрямо 2009г. се отчита и за обработените цветни метали – 7% и метален скрап – 19%.

2010 година е поредната успешна година за пристанище КРЗ ПОРТ БУРГАС АД.

Очакванията за 2011 година са също оптимистични. През есента на 2010 година Дружеството започна разширение на мощностите за съхранение и обработка на зърнени товари.

През месец Ноември 2010 година бе въведен в експлоатация силозен склад с капацитет 6 х.тона, през който вече преминава голяма част от товарооборота зърнени храни.

През месец Декември стартира проекта за разширение на силозния склад, като част от планираното модернизиране на мощностите за обработка на зърнени товари и изграждане на специализиран зърнен терминал в по-дългосрочен план. Новият склад ще разполага с 3 бр. силози с общ капацитет 9 хил. тона.

Финансирането на инвестиционната си дейност Дружеството извършва със собствени средства в съчетание с лизингови схеми.

Maritime.bg - България

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
WarKiller
22 фев 2011: 16:40
Регистриран потребител #16
Регистриран: 05 окт 2008: 14:38

съобщения: 827
420 хиляди тона? Това не е ли ужасно малко?
Или говорим за нещо различно? Защото само преди няколко месеца:

"От началото на годината досега през порт Бургас са обработени 578 хил. тона зърнени храни, или с 6,25% повече в сравнение с миналата година."

Само зърнените храни са 578 хиляди тона...

[ Редактирано 22 фев 2011: 16:42 ]

Изработка на сайт Бургас
Най-отгоре
ji
22 фев 2011: 18:36


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3849
Става въпрос за частното пристанище на мястото на бившия кораборемонтен завод. От там е и КРЗ-то в името му. Това е съвсем различно дружество от държавното пристанище. В Бургас освен тези двете има и още няколко по-малки пристанища - Фишпорт, Трансстрой, Бургаски корабостроителници. Всъщност товарооборота на КРЗ е доста внушителен като се има предвид че те развиват пристанищна дейност само от няколко години и не могат да се мерят по капацитет с Пристанище Бургас. Като сравниш нещата ... Мисля че товарооборота на Пристанище Бургас за миналата година е около 4 милиона тона .... само 10 пъти повече от 100 пъти по-малкото пристанище КРЗ
Най-отгоре
noemis
23 фев 2011: 19:31
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

България се отказва от заем за 640 млн. лв. от Японската банка

Източник: в. "Дневник"

Правителството започва преговори за прекратяване на споразумение с Японската банка за отпускането на заем за строителството на контейнерни терминали на пристанищата във Варна и Бургас. Решението за това беше взето на днешното заседание на кабинета на базата на анализ на транспортното министерство.
Споразумението за заема беше подписано през 2008 г., а кредитът е 37 млрд. японски йени, или 640 млн. лв. по сегашния курс. Строителството на новите терминали обаче не е започнало. В момента тече гратисният период по заема, чието изплащане трябва да започне през 2015 г.

Правителството обаче е решило да се откаже от него заради проблемите на "Пристанище Бургас" и държавното предприятия "Пристанищна инфраструктура" с изплащането на друг заем от Японската банка. Той е за изграждане на нов терминал за насипни товари на порта в Бургас. Размерът му е 4.3 млрд. японски йени (247 млн. лв.) и е отпуснат през 1998 г. Терминалът обаче беше построен миналата година и в момента почти няма работа.

Според доклада на министерството на транспорта "Пристанище Бургас" и предприятието "Пристанищна инфраструктура" трудно обслужват заема и не могат да съберат пари за вноските. Пристанището, чиито собствен капитал бил отрицателен, дори теглило други заеми, за да погасява този към Японската банка. "Пристанищна инфраструктура "изразходва значителен финансов ресурс за покриване на вноските и ще бъде във финансова загуба до окончателното изплащане на заема през 2028 г.", пише в доклада на министерството.

Проблем при изплащането на вече усвоения кредит било и това, че е в йени, което не позволявало на "Пристанищна инфраструктура" да планира годишна инвестиционна програма, а "Пристанище Бургас" - реалистичен бизнес план. Курсовите разлики във валутата на заема допълнително го оскъпявали. Пристанището покрива близо 56 млн. лв. от кредита, а "Пристанищна инфраструктура" - 191 млн. лв.

За да се реши проблемът с празния терминал и с изплащането на заема, преди две седмици правителството взе решение съоръжението да бъде отдадено на концесия за 35 години.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
inverno
24 фев 2011: 09:09
Регистриран потребител #120
Регистриран: 27 ное 2010: 11:03

Местоположение: Манхайм/Бургас
съобщения: 137
Ако се приеме този заем ще трябва някой да симулира дейност.Защото не може да виси ,без никакъв изглед да бъде погасен в близките 100 години (или има?) . Просто поредното доказателство как се управляват повечето държавни институции - убийствена липса на ефективност. Това ме дразни най-много,липсата на кадърни кадри или възпрепятстването на такива да поемат кормилото само и само да може старият чичко да гуши парички докато още диша.Ядосва ме,докарва ме до полу-бяс ..се тая всъщност.
Най-отгоре
noemis
24 фев 2011: 20:44
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Така е, достатъчно е да се види разликата в управлението на частното КРЗ и държавното. В този смисъл даването на концесия е добро решение.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
27 фев 2011: 22:16
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Георги Генчев, генерален директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура":

sg.stroitelstvo.info
..............
- Кои пристанища са предвидени за концесиониране?

-Знаете, че на 9 февруари Министерският съвет излезе с решение за концесионирането на част от пристанище Бургас–изток, който включва стария терминал за насипни товари и новияттерминал 2А, построен с първия японски заем, с обща територия около 420 дка и 1600 м кейови стени. Правителството прие решение за откриване на процедура за предоставяне на концесия за услуга върху пристанищен терминал Бургас изток-2. Основната цел на концесията е чрез привличане на частния бизнес в стопанисването на терминала да се вложат инвестиции в развитието на пристанищната инфраструктура и модернизация на техническите съоръжения и оборудване, да се приведат технологията, организацията на работа и техническата осигуреност в съответствие с европейските стандарти, както и да се постигне съотношение на качество и цена на услугата, съпоставими с конкурентните пристанища или терминали от региона.
В решението се предлага максималният срок на концесията да бъде 35 години. Критерии при избора на концесионер ще бъдат: предложение за годишно плащане за погасяване на вноските по заема на "Пристанище Бургас" ЕАД към Японската банка за международно сътрудничество (с относителна тежест 55 на сто), предложение за фиксираната (с относителна тежест по 5 на сто) и за променливата част на годишните концесионни плащания (с относителна тежест по 5 на сто), инвестиционно предложение (с относителна тежест 30 на сто), съдържащо инвестиции в размер, не по-малък от 12 460 000 евро за първите 7 години от срока на концесията, график за реализиране на програмата, план за финансиране на програмата и оценка на финансовия ефект на инвестициите върху потребителите, бизнес предложение (с относителна тежест 5 на сто).
Комисията за определяне на концесионера на Бургас-изток 2, определена със заповед на министър-председателя, взе решение срокът за получаване на документацията да е 45 дни. Кандидатите ще започнат да правят огледи. Икономическата логика подсказва, че спечелилият концесията на Бургас-изток 2 най-вероятно ще обработва на част от терминал 2А и контейнери. Това е и становището на консултантите, наети от Японската агенция за международно сътрудничество (JICA), които направиха предложение за частично преоборудване и специализиране на терминала.
Политиката на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е отдаване на концесия и на пристанище Бургас-запад.
Стартира се с пристанище Бургас, защото там нещата са изчистени като възможни обекти за концесиониране - знае се коя е частта за "Зоната за обществен достъп" в двете фази, кое е Бургас-изток и Бургас-запад. От друга страна, министерството на транспорта се насочи към Бургас, защото след спирането на "Кремиковци" пристанището през 2009 г. излезе на загуба, ситуация от която новото ръководство излезе успешно през 2010 г. и вече е на печалба. Основни партньори на "Пристанище Бургас" ЕАД са "Аурубис", "Промед", "Стомана" - Перник, изнесени са 550 хиляди тона зърно и около 22 хиляди контейнера.
Другият мотив за отдаване на концесия е бъдещият концесионер да изплаща частта от заема, която изплаща "Пристанище Бургас" ЕАД.

- Какво е решението по втория японски заем?

- На 23 февруари 2011 г. Министерският съвет взе решение да не се усвоява заемът от JICAза строителството на контейнерни терминали във Варна и Бургас. Тъй като много се спекулира с тази тема, искам да изтъкна, че не става въпрос необходимо ли е да се строи нова пристанищна инфраструктура – отговорът е категорично да. Проблемът е в обслужването на заема - 54 617 000 000 японски йени (989 113 870 лв. по курса на японската йена към 31.12.2010 г.), от които 36 932 000 000 японски йени (668 838 520 лв. по курса на японската йена към 31.12.2010 г.)са заемни средства, и 17 685 000 000 японски йени (320 275 350 лв. по курса на японската йена към 31.12.2010 г.)са национално съфинансиране. Проблемите с обслужването на първия заем, който е три пъти по-малък като размер, са изключително показателни за невъзможността на този етап държавата да се ангажира с тези средства.

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
ji
05 мар 2011: 16:41


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3849
Концесионирането на част от бургаското пристанище удари на камък, в момента, в който процедурата е започнала. На 28 февруари 2011 г. в Комисията за защита на конкуренцията е внесена жалба от варненската фирма „Космос енерджи“ срещу решението на кабинета от 14 февруари т.г. С него се открива процедура по отдаване на терминал Бургас Изток 2 на концесия за 35 години. Няколко дни след решението на кабинета транспортното министерство обяви процедурата за открита, т.е. в рамките на 45 дни трябва да се съберат оферти от кандидатите.

КЗК е открила производство по жалбата на варненската фирма. От регистъра на антимонополната комисия личи, че „Космос енерджи“ е поискала и временна мярка, т.е. спиране на концесионната процедура, докато спорът не бъде разрешен. Не е ясно кога КЗК ще се произнесе по двете искания, но по закон дотогава процедурата трябва да бъде спряна.

Според Търговския регистър „Космос енерджи“ е с основен предмет на дейност корабно снабдяване и е създадена през 2008 г. Едноличният собственик на капитала й Пламен Проданов е и собственик на „Космос Шипинг“. Очевидно бизнесът му е свързан с пристанище Бургас.

По времето когато Проданов е внасял жалбата си в КЗК преди празниците, изненадващо ръководството на БСП посвети почти цялата си седмична пресконференция на пристанище Бургас. Лидерът й Сергей Станишев заяви, че отдаването на част от порта на концесия ще доведе до големи загуби за държавата, защото е свързано с отказването на заем от Японската банка за международно сътрудничество. Кредитът бе изтеглен преди десетина години и предвиждаше с парите да се модернизира пристанището, както и да се изгради специален терминал за насипни товари. При посещението си в Япония преди два месеца премиерът Борисов открито поиска от японската банка да разтрогне договора за заема. Едно от условията пред кандидатите за концесионери на пристанищен терминал Бургас изток 2 е да погасят главницата по заема.

livenews.bg
Най-отгоре
Отиди на страница   <<        >>