Форуми

Редактори: ji, WarKiller, Elkisa, simonkurt
Автор Отговор
ji
05 окт 2008: 11:09


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3859

Полуфинал за 5 млрд. евро
Австрийската VoestAlpine избира мястото на новия металургичен комбинат до края на годината
М


Румъния дава 100 млн. евро, за да привлече Voestalpine
Новият завод ще осигури над 9000 нови работни места
Фотограф: Фьост Алпине


Много правителства в Източна Европа мечтаят за милиардна инвестиция. Съвсем скоро австрийският металургичен концерн VoestAlpine ще "награди" управляващите в България, Румъния, Украйна или Турция с нов стоманодобивен комбинат за около 5.2 млрд. евро.

Оказва се обаче, че не е никак лесно да се намери подходящо място, дори за подобна мащабна инвестиция. Първоначално австрийците искаха да вземат окончателно решение до края на лятото, след това се споменаваше есента. Сега стана ясно, че на 20 ноември, когато дружеството ще има редовна пресконференция за финансовите резултати през първото полугодие и на нея ще даде информация за фаворитите, а окончателната локация на завода ще стане ясна чак към края на годината.

В надпреварата за новия комбинат, който от 2013 г. трябва да удвои капацитета на производството на Voest Alpine, все още са всички четири страни. "Всеки от четирите кандидата има своите специфични качества, но и недостатъци", каза главният изпълнителен директор на концерна Волфганг Едер в конферентен разговор с журналисти. Някои от най-големите трудности били "осигуряването на подходящи терени в Румъния", където няма подходяща неразкъсана между много собственици площ, както и "въздействието на политически решения". В България и Украйна VoestAlpine се намира в напреднал етап от развитието на проекта, в Турция през последната седмица "е отбелязан съществен напредък". "В момента сме на различни етапи в развитието на проектите в четирите страни. В Турция изборът ни отнема повече време, заради опасността от земетресения на някои места там", каза за "Капитал" говорителят на компанията Петер Шифер.

Концернът има намерение да подпише меморандуми за взаимодействие с всички четири правителства, като до този момент такъв е сключен само с правителството на Украйна. Очаква се в следващите няколко седмици меморандум да подпише и българската страна. В документа се описват етапите на взаимодействие, в случай че съответната държава бъде избрана за "новия дом" на концерна.

Ако законодателството на Европейския съюз в областта на отделянето на въглероден диоксид не бъде променено през 2012 г., е изключено инвестицията да бъде в България или Румъния. Стигне ли се до подобен вариант, концернът ще премести част от производството си от Линц в някоя страна извън ЕС.

От подобен сценарий би могла да се възползва Украйна. Допълнителен плюс за тази дестинация е фактът, че държавата е главният износител на основното гориво за комбината - въглищата. В полза на Украйна е и близостта на Одеса до устието на Дунав. Металите лесно биха могли да бъдат транспортирани по реката до предприятието в Линц, където да бъдат подложени на допълнителна обработка. Освен това се очаква едномилионният град лесно да може да подсигури необходимата работна сила. Разбира се, не всичко в Украйна е розово. Австрийският външнотъровски представител в страната Грегор Постл предупреждава в интервю за Wiener Zeitung, че инвестициите на зелено в Украйна са скъпи, тъй като необходимата инфраструктура трябва да се изгради "буквално от нулата" и освен това, разбира се, липсват субсидии от страна на ЕС.

Други възможности за строежа на новия комбинат има в Източна Украйна, където е концентрирана местната стоманена индустрия. Заради вече действащи фабрики в тази област няма да има проблем с инфраструктурата, а и суровината ще е наблизо. Тъй като VoestAlpine държи комбинатът да е построен директно на черноморското крайбрежие обаче тази възможност вече е отпаднала.

В Турция все още не е избрана конкретна локация за евентуалния завод. Заради опасността от силни земетресения областта около Истанбул е отпаднала от списъка. Останалите дълбочинни пристанища, като например черноморския град Самсун, обаче не разполагат с добра инфраструктура.

Ако VoestAlpine предпочете България за място на инвестицията си, най-вероятната локация на завода ще е около Бургас, "тъй като там има достатъчно площ", казва Шифер. Първоначално за възможно местоположение се спрягаха Варна и Девня, където също има добре развита индустрия, но там "инфраструктурата не е толкова добра". Според говорителя на компанията от индустриална гледна точка Бургас е "напълно завършено пристанище", разполага с рафинерия и добър достъп до суровини, а освен това е град, който може да осигури достатъчно на брой квалифицирани служители.

Акцент

Засега няма ясен фаворит между четирите кандидата България, Румъния, Украйна и Турция


capital.bg
Най-отгоре
ji
05 окт 2008: 11:09


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3859
Румънско изкушение за "Фьост алпине"
Субсидия от 100 млн. евро обеща Букурещ, за да привлече 5 млрд. евро инвестиция на австийския концерн
В
Цехът за леене на релси в австрийския завод на концерна
Фотограф: Фьост алпине
В някои битки всички похвати са позволени, стига да доведат до победата. В борбата за инвестицията на австрийския металургичен концерн "Фьост алпине", който ще вложи пет милиарда евро в България, Румъния, Турция или Украйна, двете членки на Европейския съюз са в по-неизгодна позиция. След като европейското законодателство в областта на парниковите газове прави подобни производства по-неизгодни, двете страни трябваше да се погрижат за "изравняване на резултата".

Засега румънското правителство се справя по-добре в това отношение. В подписания в началото на октомври меморандум за намерения (подобен "Фьост алпине" вече подписа с украинското и с българското правителство) се предвижда предоставянето на около сто милиона евро субсидии. България не обещава държавна помощ.

"Сумата от 100 млн. евро не е голяма на фона на евентуалната инвестиция, но е възможно най-високата субсидия, разрешена от Европейския съюз", заявили правителствени източници пред румънските медии. Освен това средствата ще бъдат предоставени при изпълнение на няколко условия, като например определен брой на заетите в предприятието, преквалификацията и обучението на кадрите, както и съоръжения за опазване на околната среда.

Държавната помощ се обосновава с факта, че в големия около 600 хектара район в край село Лацу (близо до Констанца) ще бъде изграден не само заводът на стойност от около 5.5 милиарда евро, но също така и мостове и улици. Според европейските разпоредби Румъния може да подпомогне проекта точно в областта на тази "обществена инфраструктура".

В последните дни са се състояли множество разговори между румънските институции и австрийците. Междувременно е бил решен и проблемът с липсата на пряк воден път: австрийците ще си построят собствено пристанище на Черно море заедно с цялата инфраструктура като жп линии, портални и контейнер - кранове. Инвеститорите ще трябва да вложат в това начинание милиони евро, но това е неизбежно, след като преговорите с Comvex, най-големия товарен превозвач в Черно море, пропаднаха.

Според говорителя на австрийския концерн Петер Шифер все още и четирите страни са в надпреварата за инвестицията. С България и Украйна вече има подписани меморандуми, преговорите с Турция обаче изоставали. Окончателният избор трябва да бъде направен до края на годината.

Предимството за България е в това, че "сме сигурни какво ще се случи, след като вземем решението, а също и за мястото на проекта, един индустриален парк". В това отношение българското предложение според Шифер е доста по-добро от румънското, "където трябва да преговаряме със стотици индивидуални притежатели на земя, всеки от които си има своите представи за цената й".

Ако австрийската компания предпочете България за място на инвестицията си, най-вероятната локация на завода ще е около Бургас, въпреки че първоначално за възможно местоположение се спрягаха Варна и Девня, където също има добре развита индустрия. Според говорителя на компанията от индустриална гледна точка Бургас е "напълно завършено пристанище", защото разполага с рафинерия и лесен достъп до суровини.

От своя страна румънците продължават да изтъкват предимствата си, сред които са големият капацитет на пристанището в Констанца, каналът между Дунав и Черно море, почти неизчерпаемото наличие на вода, необходима за преработването на суровините, евтината и същевременно квалифицирана работна ръка. Допълнителен плюс за страната бил и фактът, че британската Elmsteel, която е дъщерна фирма на "Фьост алпине", вече е от няколко години е на румънския пазар.
Инвестиционният магнетизъм на Румъния

Евтината работна ръка, плоският данък в размер на 16%, както и големият пазар от 22 милиона потребители се посочват като най-силните инвестиционни магнити за чуждестранните компании в Румъния. През миналата година те й осигуриха над 7 млрд. евро преки чуждестранни инвестиции. Според министерството на икономиката вложенията може да преминат психологическата граница от 10 млрд. долара през 2008 г. По всичко личи, че ще продължат да чупят рекорди догодина, когато трябва да влезе в експлоатация първият етап от мегапроекта на CEZ. Чешката компания обяви, че ще построи в Румъния най-големия парк за вятърна енергия е Европа, който ще бъде разположен на сушата. Инвестицията ще достигне 1.1 млрд. евро.

Автомобилната промишленост, производството на строителни материали, IT, елекрониката, дървообработката, възобновяемите енергийни източници и услугите са най-привлекателните сектори за чуждестранните инвеститори. Допълнителни стимули като освобождаване от данък сгради и данък върху прилежащата им земя се предлагат в специалните индустриални паркове. Именно такъв парк в областта Клуж избра Nokiа, за да построи новия си завод за телефонни апарати. Той бе отворен през февруари т. г., като за това време там вече бяха произведени близо десет милиона телефона. Данъчните облекчения в бизнес парка се предоставят за инвестиции под 50 млн. евро. По всичко личи обаче, че те не са решаващият фактор, тъй като Nokia заяви готовност да увеличи инвестицията си, независимо че ще загуби данъчните отстъпки.

С цел да привлече още повече инвестиции министърът на икономиката и финансите Варужан Восганян заяви, че ще бъдат инвестирани 20 млрд. евро в инфраструктурни проекти, които да бъдат построени до 2013 г. Решението бе обявено няколко дни след като Daimler предпочете да построи новия си завод за автомобили в Унгария вместо в Румъния, изтъквайки по-добрата инфраструктура в централноевропейската страна.

capital.bg
Най-отгоре