Форуми

burgas1.org :: Форуми :: Бургас :: Бургаски инвестиции и проекти
 
<< Назад | Напред >>

Проектът на "Елкабел"

Редактори: ji, WarKiller, Elkisa, simonkurt
Автор Отговор
noemis
24 мар 2009: 18:49
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Фуат Гювен "превзема" Бургас

24.09.2008
news.ibox.bg


Турският бизнесмен Фуат Гювен ще инвестира колосална сума в изграждането на нов жилищен търговско-административен район в Бургас.

Става въпрос за територията на бившия вече завод „Елкабел", която е около 400 дка. Територията е на отлично комуникативно място, граничещо със широкия център, крайните квартали и индустриалната зона.

Плановете на Гювен са там да бъдат построени жилищни сгради, търговски молове и административни офиси.

Общата инвестиция е изчислена на 1 млрд. евро. Сумата ще бъде осигурена от банкови кредити и инвестиционни арабски фондове.

Очаква се да бъдат построени около 3 хил. нови апартамента. Ще има и няколко комплекса супер лукс от затворен тип за VIP-клиенти. Според брокери, цената на зелено за тях ще стартира минимум от 2500 евро на квадратен метър.

Гювен купи завода през 2004 г., месеци след смъртта на бившия собственик на „Мултигруп" Илия Павлов. Именно „Мултигруп" беше собственик на „Елкабел".

Тогава, според неофициална информация, Гювен е платил 80 млн. лв. Сега обаче с предстоящите инвестиции той ще си осигури колосални печалби.

Смята се, че турският бизнесмен е силно приближен до висшите кръгове на ДПС. Негов първи икономически съветник е бившият финансов министър Стоян Александров. Той беше министър в правителството на покойния вече професор Любен Беров, който в периода `93-`94 година беше премиер с мандата именно на ДПС.

Новото сити на Бургас

capital.bg

Собствениците на "Елкабел" вече обявиха архитектурен конкурс с награден фонд 60 хил. лв. за застрояването на 40% от сегашната производствена площадка. Върху тях в момента има само неизползваеми постройки и стара пароцентрала.

Засега компанията не смята да изнася дейността си оттам изцяло. Такава възможност обаче съществува и може да стане реалност, когато евентуално ще бъдат готови новите й производства. "До 13 август архитектите трябва да предложат как да изглежда теренът - ние предполагаме, че ще има офис сгради, хотел, големи магазини, паркинги и евентуално жилища. Бургас има нужда от нов делови център и ние сме готови да инвестираме в него", разказва адвокат Валери Борисов, член на надзорния съвет на компанията. По думите му "Елкабел" е готов да финансира застрояването със собствени средства и няма намерение да продава нито парцела, нито сградите, преди да е завършен целият проект. Първоначалната инвестиция се изчислява на около 150 млн. евро.

"Строителството по същество ще съвпадне с края на глобалната финансова криза, която се отрази негативно върху сектора на недвижимите имоти. Тогава нашият делови център ще бъде много актуален. Вероятно ще управляваме някои обекти, а други ще продадем", обясни Борисов. Според параметрите в устройствения план на Бургас на този терен могат да се изградят постройки с около 300 хил. кв.м разгърната площ.


Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
24 мар 2009: 18:57
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Собственикът на Дбанк и “Елкабел” стартира най-голямата инвестиция в историята на града ни.

Това е единственият кадър на загадъчния, според хора от бизнеса, Фуат Гювен. Уловен е от наш фоторепортер през май 2005-а г. на територията на “Елкабел”, когато на посещение там беше лидерът на БСП Сергей Станишев – водач на листата за Бургаския район. Визитата му беше по покана на шефа на УС Стоян Александров, който заяви пред медиите, че се внедряват нови технологии и че готвят стратегия за развитие на производството. Към този момент то се изнася в Айтос. По същото време България се разтърсваше от скандал с третия в листата ни – Георги Кадиев, който предупреждаваше, че съюз на БСП с ДПС ще е убийство за политическата класа и народа ни.Същият ден бъдещият премиер, на наша земя, подкрепи Кадиев с половин уста и не отхвърли категорично варианта коалиция с ДПС.

Запустялото соцпредприятие “Елкабел”, заедно с всичките му прилежащи постройки, в т.ч. пароцентралата, бившата поликлиника, магазините, дискотеката и складовете откъм ул.”Одрин”, както и високата административна сграда, ще бъдат сринато до основи. Върху освободения терен, с площ около 200 декара, ще се появи най-крупната инвестиция в историята на града ни. Тя ще бъде собственост на турския бизнесмен Фуат Гювен, фигуриращ в българските търговски регистри и с друго име – Фуат Хюсниев Османов.
Гювен е един от най-богатите хора у нас, собственик е на Дбанк /бившата Демир банк, с офис и в Бургас, на ул.”Булаир”/. Той купи завода за кабели от офшорната “Ем Джи корпорация” за 100 млн.лв. през юли 2004-а — няколко месеца след разстрела на основния й акционер Илия Павлов. Никой тогава обаче не обърна внимание, че покрай халетата и машините на морално остарелия завод, турчинът с двете имена на практика получи най-апетитната хапка от Бургас. А реализирана, тя ще представлява мултифункционален комплекс – с хиляди кв.м разгъната площ за търговски, бизнес, развлекателни и жилищни нужди. Така запушеният промишлен район ще се отвори от всички страни и ще стане достъпен за живеещите както от централната част, така и от няколко комплекса. Пеш до него ще се стига от “Славейков”, “Възраждане” и “Бр.Миладинови” за не повече от 10 мин.
За мегапроекта на турския бизнесмен разбрахме от гилдията на архитектите, където от началото на август ври и кипи. По неофициална информация десет архитектурни бюра от цялата страна са подали документи в национален конкурс за идейна разработка на бъдещия обект. Кой ще спечели, ще стане ясно в началото на септември. Крайният срок за предаване на разработките е изтекъл на 13 август, но все още книжата, макетите и компютърните визуализации не са журирани.
“Прочетохме обява във вестника и се включихме в надпреварата, защото е огромно предизвикателство – ние няма как да знаем кой стои с парите зад бъдещата инвестиция и не ни интересува, като възложител в тази обява фигурира ръководството на “Елкабел”АД”, заяви един от водещите архитекти в Бургас, който отказа да бъде цитиран, преди да са излезли резултатите.
Обявата е формулирана като градоустройствен конкурс за концепция върху територията на “Елкабел” - част от Промишлената зона на Бургас, в следните рамки: от север – бензиностанция ШЕЛ и парк "Изгрев", от изток - ул. "Струга" и к-с "Бр. Миладинови", от юг - ул. "Одрин" и кръстовището "Трапезица", от запад - "Победа"АД, "Камбана 1899" ЕООД и Стоковата борса.
Състезателите са предали и визия за контактната зона/имотите в съседство/ с бъдещия мегастроеж. Към тази зона са предприятието "Черноморка", теренът на магазин БИЛЛА и кварталите покрай шосето Бургас - Созопол – до надлеза "Вл. Павлов".
Целта, според обявата е да се получат най-добрите от икономическа гледна точка идеи за устройственото зониране и подробно планиране на територията, с отчитане на променените условия в собствеността, градоустройствената обстановка и нуждите на собственика. Като лице за контакти от организационно бюро за оперативна работа по проекта е посочен инж. Златко Колев, с адрес на ул.”Одрин”15, където се намира “Елкабел”. От него опитахме да разберем повече за бизнесинициативата, за която засега се говори само в средите на архитектите.
“Има възможност за изграждането на грандиозен делови и конгресен център, както и за сграда с характеристиките на небостъргач”, каза друг участник в конкурса, който също пожела да бъде анонимен, за да не бъде упрекнат в некоректност от конкуренцията. Срокът, в който ще бъде построен комплексът, е до 2012г. Собствеността изцяло щяла да бъде на Фуат Гювен и не била предназначена за продажба, изключение щяло да се прави само за жилищните постройки.
Инж.Колев отказа информация и любезно ни отпрати към двамата изпълнителни директори на завода Димитър Паскалев и Васил Божинов. “Не съм упълномощен да разговарям с журналисти, нека те отговорят на въпросите ви”, заяви той. По думите на секретарката обаче и Паскалев, и Божинов отсъствали от Бургас и не желаели да бъдат обезпокоявани.

Бивш финансов министър е дясната му ръка
За човека, който се оформя като най-крупният инвеститор на Бургас за всичките му времена, информацията е повече от противоречива.
Месец и половина след като Гювен става едноличен собственик на Дбанк, през ноември 2006-а, председателят на Управителния съвет на “Елкабел” Стоян Александров поема и длъжността шеф-надзорник на банката. Ето какво казва за чуждия трезор бившият ни финансов министър/1993-1994/ и кандидат за кмет на София от БСП през 2003г./, а понастоящем един от най-доверените хора на Гювен:
“Ориентираме се към няколко акцента – първо, да обхванем обслужването на транзакциите от и към България на нашите изселници в Турция. Второ, да обърнем по-голямо внимание на турския бизнес у нас. Сред целите ни е да се включим в обслужването на бюджетния сектор, както и да започнем да развиваме доверително управление на средства. Предвиждаме разрастване на клоновата мрежа на банката в страната.”
Тя притежава всички видове лицензи за банкова дейност и засега разполага с 5 офиса в страната - в София, Варна, Пловдив, Бургас и Хасково.

Той е осмият по богатство у нас
Според класация на най-богатите българи, направена в края на 2007-а от популярния сайт “Инвестор”, излиза, че Фуат Гювен е на осмо място след петролния бос Митко Събев, бизнесдамата Петя Славова, скандалноизвестния птицевъд Петър Петров – източвал средства по САПАРД, Георги Гергов, Иво Прокопиев и банкерите Ивайло Мутафчиев и Цеко Минев/ по реда на изписването им/. В този списък Гювен е посочен като българин с двойно гражданство. Според БНБ активите в личната му банка към края на 2006-а са 199,2 млн.лв.
Първата инвестиция на Гювен в България е закупуването на базата на “Балкантурист Хасково”. След това се насочва към безмитната търговия с горива. Изгражда валутни бензиностанции на граничен пункт Ново село, в безмитните зони на Видин и Русе. Големите му инвестиции обаче са в областта на енергетиката - собственик е на 8 ВЕЦ, всичките са спечелени на търгове с наддаване.
Но всъщност кой е Гювен?
След като направихме проверка на многобройните му бизнесначинания в българските търговски регистри, стигнахме до странния въпрос дали българските служби за сигурност са се занимавали и дали са открили нередности с двете самоличности, с които си служи в различните си фирми. Напр., според ДАКСИ - в Дбанк, “Балкантурист БГ” и “Елкабел” той е вписан като български гражданин с името Фуат Хюсниев Османов/роден през 1955г./. В други дружества обаче - като строителната “Тракия 97”,”Емелда”, “Фортера” и т.н. е с двете имена Фуат Гювен и е турски гражданин.
Интересен нюанс е присъствието на Фуат Хюсниев Османов като българин във фирмата за търговия с облекло “Шипка-Фуат-Гювен-Варна”ЕООД,/собственост на “Варна мода”/, в управлението на която фигурира името Емел Гювен – турска гражданка. “Това е дъщеря му, но защо така са вписани, аз не мога да кажа”, уточни източник от ръководството на “Елкабел”, който не допускал, че ползва двойна самоличност. Според него Гювен влага средства в различни икономически сектори с дългосрочно намерение да диверсифицира портфейла на инвестиции у нас. И със сигурност се оформял като най-мощният и сериозен инвеститор на територията на Бургаския регион.
Особено активно бизнесът му се разраства през последните няколко месеца. През март е купил държавната тютюнева фабрика “Кърджали табак” АД, преди това е инвестирал в няколко хотела. Придобивките му отпреди броени дни са бившият Партиен дом в Хасково, за който е платил на общината 11 млн.лв., както и стартът на газифицирането на Свиленград, Кърджали и Момчилград.
Роден е в Момчилград, завършва строителния техникум в Кърджали. През 1977 г. семейството му се изселва в Турция. В Истанбул започва дребен бизнес с кожи. След 10 години построява първия си завод за кожени изделия.
У нас се връща през 1990 г. С покупката на бензиностанция в свободната зона на Свиленград. Според неофициална информация на източник от националистическите среди, той е човекът, който с връщането си в родината запали и изгори българския трикольор на Капитан Андреево.
През март т.г. Гювен беше въвлечен в огромен скандал с МВР, след като одит на Сметната палата показа, че вътрешното министерство е получавало солидни суми от безмитната му търговия с горива в продължение на 17 години. Тогава беше нарочен за агент на турските разузнавателни служби, както и че с дейността си финансира ДПС и е закрилян лично от Ахмед Доган. Защото без неговите протекции отдавна трябвало да бъде закрита безмитната му търговия. Не е тайна, че Гювен е обект на постоянни нападки от големите петролни компании за това, че е монополизирал трафика с горива, извършван от турските ТИР-ове на наша територия.
Неприятностите напоследък обаче не оказват влияние на развитието на бизнеса му, нито на доброто му настроение, узнахме ние. Защото в края на юли е броил 5 милиона лв. за супер луксозна яхта „Бавария 50 Вижън”. Марката е известна от филмите за Джеймс Бонд и е една от най-скъпарските лодки в България.”Вижън" впечатлява с изключителна 22,5-метрова мачта, 3 спални и напълно оборудвана кухня, има допълнително тиково покритие, вече е акостирала в Созопол и очаква стопанинът й да приема първите си гости.


сн.2 Стоян Александров е главният финансов съветник на турския инвеститор
сн. 3 Това е разположението на Елкабел - между най-населените ни комплекси, когато районът се отпуши, това ще е най-привлекателното място за бизнес и делови център, както и за строежа на първия реален небостъргач
сн.4 Това е само част от производствената територия, заснета от 10-ия етаж на административната сграда, по-голямата част от която е отдадена под наем, там се помещава и медийна групировка
сн.5 Високата сграда, според проектанти, била в окаяно конструктивно състояние и трябвало час по-скоро да се срути, защото можела и да не издържи на по-силен трус
сн.6 Най-красивата сграда на ул.”Булаир” е клонът на банката на Фуат Гювен, впрочем тази улица покрай морето се оформя като място с концентрация на офиси и заведения с табели на турски език

factor-bs.com

==================

Бях останал с впечатлението, че този проект е замразен (както и много други впоследствие) и затова не си направих труда да го включа сред проектите когато се правеше този форум.
Сега обаче попаднах на едни интересни рендери и бързам да запълня пропуска...

[ Редактирано 24 мар 2009: 18:58 ]

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
24 мар 2009: 19:07
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431




















Кръстовището е, разбира се, това на Трапезица.
Определено изглежда странно като се има впредвид, че има доста обекти в периметъра му, които не виждам как изобщо се вписват в общата картина. Освен ако не се предвижда (незнайно как) да се съборят сградите на "Черноморка" и да се махне бензиностанцията на "Лукойл"?!?!

На някои от снимките, на заден план, се вижда и проектът на Петрол Холдинг "Черноморец Арена".


[ Редактирано 21 яну 2011: 22:57 ]

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
noemis
21 яну 2011: 22:50
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431

Нови рендери за Бизнес Център на мястото на Елкабел.

Определено изглежда по-различно от проектите по-нагоре в темата.









Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре
summerborn
22 яну 2011: 00:27
Регистриран потребител #134
Регистриран: 14 яну 2011: 23:16

съобщения: 47
Ама как така на мястото на елкабел?
Няма ли такъв завод вече?

<връзка>
Най-отгоре
ji
22 яну 2011: 00:29


Регистриран потребител #1
Регистриран: 16 сеп 2008: 21:58

съобщения: 3888
има
спокойно
това е научна фантастика
Най-отгоре
blago84
22 яну 2011: 11:49
Регистриран потребител #32
Регистриран: 19 окт 2008: 10:12

Местоположение: Chicago, IL, USA
съобщения: 179
Проектът определено е як, и до колкото виждам, предвижда да се използват някои от съшествуващите халета.
Не ми харесва само, че са изличили трасето на ЖП-линията, но така или иначе, не го виждам да стане скоро.
Най-отгоре
TOXICALERT
22 яну 2011: 15:46
Регистриран потребител #50
Регистриран: 22 ное 2008: 23:06

съобщения: 436
Как ,реши ,че това е за мястото на ел-кабел ? Плясна тук едно 3D от сайт за визуализации и то от 2009г и реши да ни вмениш предположенията си ли ?
Най-отгоре
blago84
22 яну 2011: 18:16
Регистриран потребител #32
Регистриран: 19 окт 2008: 10:12

Местоположение: Chicago, IL, USA
съобщения: 179
TOXICALERT, ако внимателно се вгледаш в рендера, ще познаеш две от съществуващите халета (Сравни с wikimapia). Така че - определено е за там.
И какво имаш предвид под "вменяване"?

В добавка, изразявам недоумение към агресивния тон на поста ти. Не мисля че аз или noemis (който постна рендерите) сме го провокирали с нещо.

[ Редактирано 22 яну 2011: 18:21 ]
Най-отгоре
noemis
22 яну 2011: 19:24
noemis

Регистриран потребител #2
Регистриран: 17 сеп 2008: 11:22

съобщения: 3431
TOXICALERT написа ...

Как ,реши ,че това е за мястото на ел-кабел ? Плясна тук едно 3D от сайт за визуализации и то от 2009г и реши да ни вмениш предположенията си ли ?

Вервай ми, от Елкабел е! ;)

ПП.Най-малкото можеш да видиш името на оригиналните снимки от линка, който съм дал:
ELKABEL_Comp_3d_vis.jpg
Rendering_Elkabel_Burgas.jpg
Visualization_Konkurs.jpg


Старите рендери са преди 2009, затова тези са нови спрямо тях.
Освен това този проект съвсем скоро ще си влезе в темата Проекти и разработки (без реализация)


[ Редактирано 10 дек 2013: 11:36 ]

Велосипедът не само начин на придвижване - това е и начин на живот.
Най-отгоре